Ter herinnering: focus eerst op draagkracht.

Geplaatst op Geupdate op

Ter herinnering: focus eerst op draagkracht.

NIEUWSBRIEF #2 |  APRIL 2018

x

Mensen, hier is de bottom-line: wanneer je een bepaald gedrag probeert te veranderen of aan te moedigen, is “draagkracht” de eerste en belangrijkste plaats om te starten. Veel mensen geloven dat als iemand niet gemotiveerd lijkt te zijn, dit komt omdat ze het niet willen. Men kijkt bijna nooit dieper om na te gaan of iemand daadwerkelijk iets wil of dat ze gewoonweg niet de capaciteit of het vermogen hebben het te doen. Als coach zie ik dit elke dag wanneer ik met ouders praat. Ze vertellen me dat ze al jaren proberen hun kind te motiveren een baan te krijgen, op tijd wakker te worden, noem maar op. Dan praat ik met het kind en zij vertellen me dat ze het idee om een ​​baan te hebben of op magische wijze in staat zijn om op tijd wakker te worden helemaal zien zitten, alleen ze kunnen niet.  Ze zitten zo diep in verweermodus (1), (2), (3)  dat ze zo weinig energie en emotionele capaciteit hebben dat het idee als wishful thinking klinkt.

Stel dat je kind zijn huiswerk niet heeft gedaan. Dat kan voor 100% een motivatieprobleem zijn in het geval dat ze uit verweermodus waren en ze alle tijd, kennis, lepels (4) (emotionele capaciteit), middelen, enz. hadden om het huiswerk te doen en ze kozen er eenvoudigweg voor om het niet te doen. Maar de overgrote meerderheid van de tijd heb ik ontdekt, is het in de eerste plaats een kwestie van draagkracht. Er was iets intern of extern aan de hand en ze voelden zich op een of andere manier geblokkeerd.

Zoals Carl Alasko, Ph.D zo bondig in zijn boek “Beyond Blame” (5) zei: “Iedereen doet altijd zo goed mogelijk als ze kunnen binnen hun persoonlijke mogelijkheden, hun persoonlijke geschiedenis, wat ze weten en niet weten en wat ze op dat moment voelen. Als ze een gezondere beslissing zouden kunnen nemen, zouden ze dat absoluut doen. Dit geldt ook voor jou.”

Weet je het niet zeker? Geef je kind dan het voordeel van de twijfel. Stel dat ze het echt willen (of tenminste kunnen) en het is gewoon een kwestie van draagkracht. Zelfs als het een mix is en het is 90% “Ik wil niet” en 10% “Ik voel me geblokkeerd”, dan nóg eerst die 10% aanspreken. Je probeert stroomopwaarts te zwemmen totdat je je focus verlegt naar capaciteit en draagkracht.

Synoniemen voor capaciteit en draagkracht zijn:

bekwaamheid – geschiktheid – competentie – vermogen – kundigheid – handigheid – bedrevenheid – vereiste eigenschappen – aanleg – krachtdadigheid – geschiktheid – ruimte – uitvoerings bekwaamheid – kennis – begaafdheid – handigheid – vaardigheid – talent – vakmanschap

Vergeet ook niet om naar emotionele en energetische draagkracht te kijken. Vaak richten we ons enkel op mentale en fysieke capaciteiten.

x

IMG_2991

x

Als je meer wilt weten over onze aanpak om autisme beter te maken dan kunt je hier beginnen: www.intouchnow.be

voor-dagelijkse-inspiratie-3
x

x

x

x

x

x

#LoveLife #InTouch 

#Autisme #Autism #ASD #ASS #TSA 

#Verweermodus #SensorischeTrechter

#QST #QigongMassage #sensorymassage #DrLouisaSilva #QSTTestimonial

#LiefdevolOuderschap #Zorgouders #Zelfzorg101

Advertenties

Verweermodus, waarom de klassieke aanpak niet werkt.

Geplaatst op Geupdate op

Verweermodus, waarom de klassieke aanpak niet werkt.

NIEUWSBRIEF #1 | Maart 2018

x

Het probleem bij de klassieke benaderingen om iemand met autisme te helpen is dat ze letterlijk contraproductief zijn. Hier is hoe die klassieke aanpak werkt:

Na de diagnosestelling wordt een begeleiding aangeraden gericht op sociale vaardigheden en executieve functies. Immers, autisme staat gelijk aan een tekort aan sociale vaardigheden, toch? Dus als je sociale vaardigheden aanleert, dan komt het uiteindelijk allemaal goed.

Alleen werkt deze aanpak niet. Top-down benaderingen van autisme werken niet omdat ze simpelweg de kern van de autisme problematiek volledig negeren en zich uitsluitend richten op uiterlijk waarneembare symptomen (gedragsproblemen).

De oorzaak van de problemen bij autisme ligt NIET in het gebrek aan sociale vaardigheid of executieve functies. Het ligt in de zintuiglijke overweldiging, de emotionele uitputting en een gebrek aan bewustzijn (we noemen deze combinatie “verweermodus“). Los deze 3 problemen op en de sociale vaardigheden en het executief functioneren komen vanzelf.

Zie het zo:
Neem eender welke soldaat in oorlogsgebied en zeg hem: “Hé! Ik wil je leren breien”, denk je dat hij enthousiast zal reageren op je aanbod? Misschien wilt hij best wel leren breien, maar op dit ogenblik is hij vooral druk bezig met niet dood te gaan.

Exact hetzelfde geldt voor mensen met autisme. Aangezien wij het merendeel van onze tijd besteden in bovengenoemde verweermodus (totdat je leert om eruit te komen), zijn we constant in de verdediging. En wanneer we defensief zijn, zijn we niet ontvankelijk voor leren (biologisch is het ook niet mogelijk om ontvankelijk te zijn). Dus leer ons alle sociale vaardigheden die je wilt, geef ons extra begeleiding en probeer ons zo goed mogelijk te motiveren. We zullen niet luisteren. We KUNNEN NIET luisteren… écht waar het gaat niet totdat je ons helpt om het basisprobleem, nl de sensorische overweldiging, te genezen. (De beste manier om dit te doen is dagelijks de QST therapie toepassen samen met een aangepaste voeding).

Maar moeten we dan geen sociale en executieve vaardigheden leren?

Absoluut! Natuurlijk wel! Het is echter niet mogelijk om aan de hand van sociale vaardigheidstraining, psychologische begeleiding (leren begrijpen), het aanleren van allerlei ‘coping’ strategieën of motiverende technieken dit doel te bereiken. Als we aannemen dat sociale vaardigheden KUNNEN aangeleerd worden, net zoals bij iedereen, en dat dit vermogen geblokkeerd wordt (verweermodus) dan zodra we die blokkade weghalen gaat het aanleren van sociale vaardigheden vanzelf. Meer nog, de opgelopen achterstand zal ingehaald worden (1).

Eigenlijk is het er allemaal al, een volledig groeipotentieel dat vast zit (2). Dat is mijn ervaring en ook die van het Qigong Sensory Training Insitute dat hier 16 jaar onderzoek naar deed (3). Behandel de zintuiglijke onbalans en de emotionele uitputting verdwijnt en het bewustzijn verhoogt. Daarna volgen de sociale en executieve vaardigheden vanzelf (4) en (5) of (6)

Als je meer wilt weten over onze aanpak om autisme beter te maken dan kunt je hier beginnen: www.intouchnow.be


 

Binnenkort in Antwerpen: Opleiding tot QST kindertherapeut en coach voor autisme

Wil je ook de In Touch aanpak toepassen in je praktijk? Volg dan de QST2 opleiding voor autisme.

De opleiding werd volledig herwerkt en heeft nu een ruimer aanbod.
De cursus gradueert studenten zowel als QST ouder trainer/coach, als QST therapeut(e) voor autisme.
studenten gradueren eveneens als online oudertrainer, wat maakt dat zij na certificatie de QSTI Online Oudertraining zullen mogen geven.

Schrijf je nu hier in voor de Opleiding tot QST kindertherapeut en coach voor autisme

  • Klassikale start op maandag 10 september tot en met vrijdag 14 september 2018 in Antwerpen (Engels)
  • Gevolgd door 4 maanden klinische supervisie op afstand (naar keuze in het Engels, Nederlands of Frans): september t/m december 2018
  • Inschrijven vóór 10 augustus, 2018
  • Cursusgeld is € 1.953,- excl. overnachtingen

Lees verder op de site van het QSTI.

Heb je nog vragen dan beantwoord ik ze graag, sabine@qsti.org

voor-dagelijkse-inspiratie-3

x

x

x

x

x

x

x

x